Mapy Google możemy osadzić na własnej stronie lub w aplikacji (webowej lub natywnej na Androida/iOSa). Niestety usługa ta nie jest darmowa. Płatności odbywają się w trybie miesięcznym za liczbę zapytań do poszczególnych serwisów API (Maps, Routes, Places). Każde zapytanie jest płatne. To znaczy, że za każde wyświetlenie mapy w przeglądarce, wyznaczenia trasy czy np. wyszukanie miejsc naliczana jest odpowiednia opłata. Jest jednak dobra wiadomość. Istnieje miesięczny, darmowy limit wysokości 200 dolarów.

Zatem, czy warto umieszczać Mapy Google na własnej stronie? Ile może to kosztować? Czy zmieścimy się w darmowym limicie?

W odpowiedzi na te pytania pomoże nam kalkulator opłat Google Maps Platform.

Kalkulator składa się z trzech zakładek: Maps, Routes, Places - tzw. usług API oferowanych w ramach Google Maps Platform

Google Maps pozwala osadzić Mapy w aplikacji (webowej lub natywnej na Androida/iOSa) oraz na stronie, z możliwością ich stylizacji oraz umieszczania własnych danych w postaci warstw. Mapy Google zapewniają możliwość wykorzystania między innymi Street View, zdjęć satelitarnych oraz autouzupełniania tekstu, ułatwiającego wyszukiwanie adresów poprzez system podpowiedzi.

Usługi:

  • Maps
  • Street View – panoramiczne widoki z poziomu ulicy

Google Routes pozwala wyznaczać najbardziej optymalne trasy dojazdu uwzględniając informacje dotyczące aktualnego natężenia ruchu oraz czasu niezbędnego do pokonania wybranej drogi samochodem, pieszo lub na rowerze.

Usługi:

  • Directions – wyznaczenie trasy między wybranymi lokalizacjami
  • Distance Matrix – przedstawia odległość między wybranymi lokalizacjami oraz czas jaki zajmie pokonanie trasy
  • Roads – identyfikuje drogi i zapewnia o nich informacje

Google Places zapewnia dostęp do szczegółowych informacji dotyczących danego obiektu na mapie, takich jak np. nazwy, adresy, opinie i recenzje, dane kontaktowe, godziny otwarcia, opisy działalności itp.

Usługi:

  • Place Details – informacje dotyczące wybranej lokalizacji biznesowej (POI)
  • Autocomplete – inteligentne podpowiadanie miejsc
    i adresów w trakcie wpisywania informacji przez użytkownika
  • Time Zone – podanie strefy czasowej w zależności od wybranej lokalizacji
  • Current Place – identyfikacja bieżącej lokalizacji użytkownika
  • Geocoding – przekształcanie adresów na współrzędne geograficzne
  • Find Place – użytkownik odnajduje miejsce po nazwie, adresie lub numerze telefonicznym
  • Geolocation – identyfikowanie i podawanie lokalizacji na podstawie informacji z wież telefonicznych i sieci WIFI

Jak wyliczyć opłatę za umieszczenie Map Google na własnej stronie?

Wyliczenie jest bardzo proste jeśli chcemy skorzystać tylko z Google Maps API. Przede wszystkim trzeba znać statystki odwiedzin strony, na której ma zostać umieszczona mapa. Znając np. liczbę miesięcznych wyświetleń strony, możemy obliczyć miesięczny koszt osadzenia mapy lub street view, wpisując odpowiednią wartość w rubrykę kalkulatora. Przykładowo, korzystnie z Maps Static API kosztuje 2 dolary za tysiąc wyświetleń, a umieszczenie interaktywnej mapy (Mapa Javascript API) - już 7 dolarów za 1000 wyświetleń. Czyli aby się zmieścić w darmowym limicie 200 dolarów, mapa umieszczona na stronie nie może przekroczyć 28 tys. wyświetleń.

Trudniej jest oszacować koszt dla usług Google Routes i Google Places, gdyż nie sposób dokładnie przewidzieć z jakich funkcji korzystać będzie użytkownik, przeglądając mapę, np. czy będzie wyznaczał trasy między wybranymi lokalizacjami.